Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi uuden asunnottomuusohjelman – tavoitteena poistaa asunnottomuus vuoteen 2030 mennessä
Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi kevätkauden viimeisessä kokouksessaan uuden asunnottomuusohjelman vuosille 2026–2029. Ohjelman päätavoitteena on vähentää asunnottomien määrää vuosittain ja poistaa asunnottomuus kokonaan vuoteen 2030 mennessä.
Julkaistu 22.6.2026 klo 14.45

Helsingin kaupunginkanslian tiedotteen mukaan kaupunginhallitus hyväksyi asunnottomuusohjelman 22. kesäkuuta. Ohjelma on osa kaupungin strategiakauden kokonaisuutta ja tukee Helsingin aiemmin linjaamia tavoitteita segregaation ehkäisemiseksi.
Vaikka tavoitteena on asunnottomuuden poistaminen, kaupunki tiedostaa, että täysin ilman asuntoa olevia henkilöitä voi olla myös jatkossa. Tämä johtuu muun muassa siitä, että Helsinkiin muuttaa asunnottomia muualta Suomesta ja osa helsinkiläisistä joutuu asunnottomaksi tukitoimista huolimatta. Realistisena tavoitteena pidetään, että pysyvää asuntoa vailla olevia helsinkiläisiä asunnottomia olisi enintään 200 kerrallaan.
Ohjelmassa pyritään pitämään häätöjen määrä pienenä erilaisten tukikeinojen avulla ja löytämään asunnottomaksi joutuneille mahdollisimman nopeasti heille sopivat asumismuodot.
Lähde: Helsingin kaupunginkanslian tiedote
Keskustelu
Ladataan…
Lähteet
- 1.Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi asunnottomuusohjelman · Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia