Kuhmo kilpailuttaa talous- ja henkilöstöhallinnon palvelut lakimuutoksen vuoksi
Kuhmon kaupunki osallistuu talous- ja henkilöstöhallinnon palveluiden yhteishankintaan, sillä uusi hankintalaki edellyttää vähintään 10 prosentin omistusosuutta sidosyksiköstä, josta palveluita hankitaan.
Julkaistu 24.6.2026 klo 14.30

Kaupunginhallitus päätti osallistua Monetra-konsernin järjestämään yhteishankintaan, koska nykyinen palveluntarjoaja Monetra Oulu Oy ei enää täytä uuden hankintalain mukaisia sidosyksikkövaatimuksia. Kuhmon kaupungin omistusosuus Monetra Oulu Oy:stä on tällä hetkellä alle vaaditun 10 prosentin.
Palveluiden järjestäminen omana toimintana nähtiin sisältävän merkittäviä käyttöönotto-, kustannus- ja henkilöstöriskejä, erityisesti pienen kunnan näkökulmasta. Uuden sidosyksikkörakenteen muodostaminen olisi rajannut omistajien määrää ja heikentänyt mittakaavaetuja. Siksi markkinaehtoiseen yhteishankintaan osallistumista pidettiin tarkoituksenmukaisimpana vaihtoehtona. Hankinnan arvioitu vuosikustannus on 300 000–350 000 euroa.
Hankinta toteutetaan kilpailullisena neuvottelumenettelynä, jolla pyritään löytämään yksi palveluntuottaja. Tavoitteena on varmistaa palvelujen jatkuvuus, yhtenäisyys ja kustannusten ennakoitavuus. Osana hankintaa on tarkoitus toteuttaa liiketoimintasiirto, jolla turvataan osaamisen siirtyminen uudelle palveluntuottajalle.
Lähde: Kuhmon Kaupunginhallitus pöytäkirja 23.6.2026. https://kuhmo10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2026734
Keskustelu
Ladataan…
Lähteet
- 1.Kaupunginhallitus 23.06.2026 Pöytäkirja · Kuhmo