Liperin kunta luopuu Linja-autoasema Oy:n osakkeiden lunastuksesta – välttää 56 000 euron vuosikustannukset
Liperin kunnanhallitus päätti olla käyttämättä lunastusoikeuttaan Liperin Linja-autoasema Oy:n osakkeisiin, jotka siirtyivät uudelle omistajalle toukokuussa. Päätöksellä kunta välttää noin 56 000 euron vuosittaiset lisäkustannukset.
Julkaistu 23.6.2026 klo 13.00
Liperin Linja-autoasema Oy:n osakkeet, jotka oikeuttavat hallitsemaan yhteensä 990 neliömetrin tiloja, siirtyivät uudelle omistajalle 18. toukokuuta 2026 päivätyllä kauppakirjalla. Yhtiöjärjestyksen mukaan nykyisillä osakkailla, kuten Liperin kunnalla, oli mahdollisuus tehdä lunastusvaatimus 30. kesäkuuta mennessä.
Kunta omistaa tällä hetkellä 56,19 prosenttia yhtiön osakkeista, ja yhtiö kuuluu kuntakonserniin. Jos kunta olisi käyttänyt lunastusoikeuttaan, sen omistusosuus olisi kasvanut 90,41 prosenttiin. Kunnanhallitus kuitenkin totesi, ettei kunnalla ole käyttöä kyseisille tiloille, ja niiden lunastaminen olisi aiheuttanut noin 56 000 euron vuosittaiset lisäkustannukset pelkissä vastikkeissa.
Lisäksi kunnanhallitus antoi lausunnon seudulliselle joukkoliikennejaostolle koskien Joensuun paikallisliikenteen tarjouskilpailua vuodesta 2028 alkaen. Liperin kunta ilmaisi huolensa mahdollisesti kasvavista joukkoliikennekustannuksista ja kehotti jaostoa kiinnittämään huomiota tarjouspyynnön laadintaan siten, että kustannusten nousua pystytään hallitsemaan.
Lähde: Liperin Kunnanhallitus pöytäkirja 22.6.2026. Lisätietoja kokouksen päätöksistä löytyy osoitteesta https://dynastyjulkaisu.pohjoiskarjala.net/Liperi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2026758.
Keskustelu
Ladataan…
Lähteet
- 1.Kunnanhallitus 22.06.2026 Pöytäkirja · Liperi