Niko Aihio valittiin Keminmaan sivistystoimenjohtajaksi
Keminmaan valtuusto valitsi keskiviikkona Niko Aihion kunnan uudeksi sivistystoimenjohtajaksi suljetulla lippuäänestyksellä. Aihio sai vaalissa 16 ääntä.
Julkaistu 24.6.2026 klo 22.30

Sivistystoimenjohtajan virka tuli haettavaksi edellisen viranhaltijan irtisanouduttua. Virkaan haki yhteensä 16 henkilöä, joista kuusi kutsuttiin haastatteluun. Kunnanhallitus päätti lähettää neljä hakijaa soveltuvuusarviointiin, jotka olivat Niko Aihio, Petri Moilanen, Kaija Rautaparta-Pennanen ja Matti Vänttinen.
Valtuuston haastatteluun kutsuttiin soveltuvuusarvioinnissa käyneet henkilöt. Matti Vänttinen peruutti hakemuksensa sähköpostitse juuri ennen valtuuston kokousta. Paikalle saapuivat Petri Moilanen ja Kaija Rautaparta-Pennanen, jotka valtuusto haastatteli kokoustauon aikana.
Valtuusto suoritti virkavaalin suljetulla lippuäänestyksellä. Ääniä annettiin yhteensä 31 kappaletta. Niko Aihio sai 16 ääntä, Petri Moilanen 8 ääntä ja Kaija Rautaparta-Pennanen 5 ääntä. Kaksi ääntä oli tyhjiä. Valinnan perusteena olivat koulutus, työkokemus sekä haastattelussa ja soveltuvuusarvioinnissa ilmenneet seikat.
Niko Aihio aloittaa sivistystoimenjohtajan virassa 1.7.2026 lukien toistaiseksi voimassa olevana virkana. Virassa noudatetaan kuuden kuukauden koeaikaa. Viran kuukausipalkka on 6322,58 euroa tasopalkkajärjestelmän mukaan. Hän vastaa jatkossa kunnan sivistystoimen kokonaisvaltaisesta johtamisesta ja kehittämisestä. https://keminmaa.tweb.fi//ktwebscr/pk_asil_tweb.htm?bid=8097
Keskustelu
Ladataan…
Lähteet
- 1.Valtuusto: 5/2026 17.6.2026 18:00 · Keminmaa