Pöytyä hyväksyi uuden ympäristönsuojelun yhteistyösopimuksen – maksuosuus pienenee
Pöytyän kunnanvaltuusto on hyväksynyt uuden ympäristönsuojelun yhteistyösopimuksen, joka tulee voimaan 1. tammikuuta 2027. Sopimuksen myötä Pöytyän kunnan maksuosuus ympäristönsuojelun tehtävistä pienenee.
Julkaistu 23.6.2026 klo 19.00
Uuden sopimuksen mukaan Koski Tl vastaa ympäristönsuojeluviranomaisen lakisääteisistä tehtävistä Pöytyän, Auran, Marttilan ja Sauvon kuntien puolesta. Ympäristönsuojeluviranomaisena toimii Koski Tl:n kymmenenjäseninen ympäristönsuojelulautakunta, johon kukin sopijakunta valitsee kaksi jäsentä ja henkilökohtaisen varajäsenen.
Ympäristönsuojelun nettokustannukset jaetaan kuntien kesken kahdella tavalla: 30 prosenttia vuosittaisesta kokonaissummasta jaetaan tasan perusmaksuna jokaiselle kunnalle, ja loppuosa määräytyy kuntia koskevien määräaikaistarkastusten ja siivouskohteiden lukumäärän perusteella. Tämä uusi malli alentaa Pöytyän kunnan maksuosuutta nykyisestä.
Jatkossa kukin kunta perii asiakasmaksut suoraan omilta asiakkailtaan. Teettämiseen (laiminlyöntitilanteet) varataan tarvittaessa määräraha kunkin kunnan omaan talousarvioon. Koski Tl perii erikseen asiantuntijapalvelujen kustannukset ao. kunnalta, jos niitä ei saada perittyä asiakkaalta.
Valtuuston kokouksessa tehtiin ehdotus asian palauttamisesta valmisteluun ja ympäristönsuojelun palvelujen järjestämisestä Pöytyän kunnan omana toimintana Koski Tl:n sijaan. Tämä ehdotus raukesi kuitenkin kannattamattomana, ja valtuusto hyväksyi esitetyn sopimuksen.
Lähde: Pöytyän Kunnanvaltuusto pöytäkirja 15.6.2026. https://poytyad10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2026536
Keskustelu
Ladataan…
Lähteet
- 1.Kunnanvaltuusto 15.06.2026 Pöytäkirja · Pöytyä