Locationews

Locationews.

Paikka merkitsee · Where Matters

📍 SysmäAI-koostettu · gemini-2.5-flash

Sysmän vesilaitosta ei yhtiöitetä – Toimintaympäristövaliokunta esittää jatkoa kunnan taseyksikkönä

Sysmän Toimintaympäristövaliokunta esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle, että Sysmän kunnan vesihuoltolaitoksen toimintaa jatketaan nykyisenä kunnan taseyksikkönä. Valiokunta päätti yksimielisesti, ettei vesihuoltolaitosta yhtiöitetä.

Julkaistu 23.6.2026 klo 20.00

Kuvituskuva: Väihkyläntie, Otamo
Kuvituskuva: Väihkyläntie, Otamo Kuva: Jan Ainali · CC BY-SA · Wikimedia Commons

Valiokunnan päätös perustuu selvitykseen, jossa tarkasteltiin neljää eri vaihtoehtoa vesihuoltolaitoksen toiminnan järjestämiseksi. Selvityksen mukaan toiminnan jatkaminen kunnan taseyksikkönä (VE1) on taloudellisesti vakain ratkaisu ja aiheuttaisi pienimmät korotuspaineet asiakasmaksuihin.

Talousennusteiden mukaan yhtiöittäminen lisäisi rahoituskustannuksia ja johtaisi merkittävästi suurempiin vesihuoltomaksujen korotuspaineisiin verrattuna nykyiseen toimintamalliin. Esimerkiksi vuonna 2045 omakotitalon arvioitu kokonaisvuosimaksu olisi taseyksikkönä noin 1 399 euroa, kun yhtiöittämisvaihtoehdoissa vastaava maksu olisi 1 731–2 201 euroa vuodessa.

Erityisesti liiketoimintakauppaan perustuva yhtiöittämisvaihtoehto (VE3) sisälsi merkittäviä taloudellisia riskejä, kuten suuren perustamislainan ja heikon kassavirran. Valiokunnan mukaan vesihuoltolaitoksen toiminnan jatkaminen nykyisessä muodossaan turvaa parhaiten palvelujen taloudellisen vakauden, kohtuullisen maksutason asiakkaille ja laitoksen investointikyvyn pitkällä aikavälillä.

Lähde: Sysmän Toimintaympäristövaliokunta pöytäkirja 17.6.2026. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2026491

Jaa:XFacebookWhatsAppLinkedIn

Keskustelu

Ladataan…

Lähteet

  1. 1.Toimintaympäristövaliokunta 17.06.2026 Pöytäkirja · Sysmä